sobota, 21 stycznia 2017

Książki o ptakach

Ja osobiście bardzo lubię czytać książki. Przygodowe, fantastyczne... i ornitologiczne. Mam mnóstwo atlasów i książek o ptakach, łącznie ok.16, nie licząc magazynów i ulotek. Bardzo lubię czytać o ptakach, bo dowiaduję się wielu ciekawych rzeczy z ich świata. Moja pasja zaczęła się, bo dostałam swój pierwszy atlas. Z takich książek można uczyć się rozpoznawać ptaki, które gniazdują w Polsce i nie tylko.Dlatego chciałam pokazać Wam swoją biblioteczkę książek ornitologicznych, które przeczytałam, bardzo je lubię i korzystam z nich.Wszystkie są bardzo ciekawe. 

Na początek: Ptaki o książkach.


Ale skupmy się na pojedynczych, najciekawszych i moim zdaniem najlepszych atlasach i nie tylko.

1. "Przewodnik Collinsa. PTAKI" 

Tekst i mapy: Lars Svensson
Tablice i podpisy: Killian Mullarney i Dan Zetterström 

Najlepszy i najpełniejszy przewodnik ptaków, który posiadam, idealny do rozpoznawania ptaków. Oczywiście musiał znaleźć się na pierwszym miejscu. Zawiera wszystkie potrzebne informacje do identyfikacji gatunków, a ilustracje są niezastąpione i pokazują nawet te minimalne różnice między bardzo podobnymi do siebie gatunkami. Obejmują wszystkie ptasie szaty, dzięki czemu wiemy, jak wyglądają np. siewkowce w określonych porach roku. Nadaje się do wzięcia w teren. Wiele razy oznaczałam w niego gatunki. "PTAKI" to przewodnik do rozpoznawania ptaków całej Europy i obszaru śródziemnomorskiego, a więc nie tylko Polski. Znajdują się w nim także mapki, które bardzo dokładnie pokazują migracje, obszary lęgowe i zimowiska danych gatunków ptaków.


2. "Ptaki Polski od A do Ż" 

Autor: Andrzej G. Kruszewicz

Mój atlas nie wygląda już najlepiej. Spowodowane jest to tym, że posiadam go już kilka lat i zanim dostałam Collinsa, posługiwałam się głównie nim. Mimo, że jest dużego formatu i gruby, to przeczytałam cały, nie pomijając żadnego gatunku (a jest tutaj opisanych ich 248 występujących w Polsce). Na jego postawie oznaczałam ptaki mimo, że w każdym opisie danego gatunku znajduje się tylko jedno zdjęcie, które zazwyczaj pokazuje tylko samca lub samicę. Nie nadaje się do rozpoznawania gatunków tak dobrze, jak wcześniej opisany przewodnik, ale za to zawiera więcej opisów i informacji o gatunkach, zawsze bardzo ciekawych.

3. "Polska. PTAKI. Encyklopedia ilustrowana"

Tekst: Michał Radziszewski

Musiałam wspomnieć o tej książce, ponieważ był to mój pierwszy atlas ptaków, który otworzył mi oczy na ich wspaniały świat. To dzięki niemu dowiedziałam się, jak wygląda sójka (moje zaskoczenie było bardzo duże, że jest tak kolorowa) i poznałam pierwsze gatunki ptaków występujących w Polsce. Atlas zawiera zdjęcia i opisy, te pierwsze są zazwyczaj małe i raczej nie pokazują cech charakterystycznych dla danych gatunków. Posiada jednak mapki występowania i podstawowe informacje. Wiele razy go przeglądałam i czytałam. Bardzo go lubię.

4. "Fotografujemy Ptaki"

Autorzy: Grzegorz i Tomasz Kłosowscy

Moim zdaniem jest to fantastyczna książka, w której zawarte są porady i wskazówki dotyczące fotografowania ptaków. Idealna dla tych, którzy chcą robić zdjęcia tym skrzydlatym stworzeniom. Autorzy zamieścili tu bardzo przydatne informacje, które pomogą nam stać się lepszymi fotografami przyrody. W książce znajdują się rozdziały m.in. o tym, czym są poprawne zdjęcia ptaków, ich rodzaje, jak zbliżyć się do ptaków, jakich aparatów używać, co może nam zepsuć zdjęcie, a co pomóc w przeprowadzeniu udanej sesji zdjęciowej skrzydlatych modeli. Książka zawiera też oryginalne fotografie, które świetnie ilustrują tekst. Mimo, że dostałam ją dość dawno temu, przeczytałam dopiero niedawno. Wiem, że teraz pomoże mi lepiej fotografować ptaki. :)

5. "Poradnik wycieczkowy. Obserwowanie ptaków"

Autorzy: Susanna Davidson, Kate Davies i Sarah Courtauld

Jest to cienki przewodnik do obserwowania ptaków i rozpoznawania tych najbardziej popularnych gatunków. Świetnie nadaje się dla początkujących obserwatorów i dla dzieci. Zawiera dużo ilustracji, ciekawostek i porad co zrobić, by stać się dobrym obserwatorem ptaków. Znajdują się w nim także informacje o poszczególnych gatunkach, a także ich zachowania, zwyczaje, budowa itp. Dostałam go dawno temu, ale wiele razy z niego korzystałam i osobiście bardzo mi się przydał.


6. "Ptaki lęgowe OSO Pradolina Warszawsko-Berlińska PLB100001"

Autorzy: Tomasz Janiszewski, Patrycja Podlaszczuk, Zbigniew Wojciechowski i inni

Wygrałam tą książkę w konkursie ornitologicznym i szczerze do tej pory niewiele z niej korzystałam. Jest jednak na pewno bardzo przydatna, ponieważ zawiera wyniki badań liczebności i rozmieszczenia danych gatunków ptaków w terenie Pradoliny Warszawsko-Berlińskiej, czyli obszaru, który jest bardzo ciekawy ornitologicznie i gdzie sama często jeżdżę na obserwacje ptaków. Zawiera mapy, które podzielono na pola. Jest pokazane, w których polach odnotowano jakie gatunki ptaków. Przedstawiono tutaj zmiany w populacji 179 gatunków ptaków. Myślę, że taka książka bardzo przydałaby się obserwatorom ptaków, którzy często jeżdżą w te okolice.

7. "Ptaki" - Kwartalnik Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków


Fantastyczny magazyn OTOP'u poświęcony tematom m.in. ochrony ptaków, ich życiu, wstępowania danych gatunków w Polsce i na świecie oraz ptasim siedliskom. Każdy numer zawiera wiele ciekawych artykułów i ciekawostek, informacji o danych ptakach, gdzie można je spotkać oraz o liczebności gatunków (np. kraski, wodniczki) i nie tylko. Magazyn jest jak najbardziej godny polecenia, ponieważ można się nawet z jednego numeru wiele dowiedzieć na temat ptaków. Kwartalniki dostają członkowie Towarzystwa.

Napiszcie w komentarzach, czy takie wpisy Wam się podobają. Wolicie posty, w których opisuję gatunki, podaję ciekawostki i dużo informacji o gatunkach, czy takie, w których piszę swoje obserwacje i wstawiam zdjęcia lub rysunki? Bo ja osobiście lubię i takie, i takie ;)

Ostatnio tak tęsknię za wiosną i obserwacjami ptaków, że cały czas słucham nagrań ptasich śpiewów i czytam o Biebrzy oraz ciekawych ornitologicznie rejonach w mojej okolicy. U mnie jest tak, że sezon obserwacji zaczyna się pod koniec marca i trwa do października. Przez chłodne miesiące w ogóle nie jeżdżę na ptaki i nie fotografuję, bo jest złą pogoda i nie ma za dużo czasu. Tak więc z utęsknieniem czekam na wiosnę i już snuję plany, gdzie będzie można pojechać w kwietniu i maju na obserwacje ptaków... chyba trochę za wcześnie, bo nadal mamy styczeń. Ale co tam ;)
Pozdrawiam, wilga02


14 komentarzy:

  1. Uwielbiam wszystkie Twoje posty, bo... uwielbiam ludzi z pasją :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Podobnie jak Ty mam i ja mój podręczny atlas ptaków,jak nie raz nie wiem jak się zwą to książeczka pomoże.Twoje ksiązki pewnie są bardzo dokładne,bo jest ich sporo,a pytanie na rysunku ,oczywiście modraszka,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie atlasy do oznaczania gatunków ptaków często się przydają ;) Pozdrawiam

      Usuń
  3. Ja po prostu kocham czytać. Najbardziej właśnie o ptakach! Książki to takie moje drugie hobby.
    Wspaniała kolekcja!
    Ja też czytam książki Andrzeja Kruszewicza. Bardzo mi się podobają. Mam ich sześć. Mogę je śmiało polecić.
    Gdy je po prostu czytam , to nie mogę się oderwać.
    Bardzo podobają mi się takie wpisy. Piękny rysunek!
    Pozdrawiam i czekam na kolejne posty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uwielbiam czytać książki! O ptakach też, ale najchętniej czytam kwartalnik "Ptaki" :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Ja swoją ptasiarską pasję zaczynałam od cieniutkiej i niepełnej książki o kilkudziesięciu polskich ptakach. Tak lubiłam ją przeglądać, że nauczyłam się wtedy swoich pierwszych nazw naukowych. Ech, te wspomnienia... :)

    Później był Kruszewicz, a następnie wreszcie Collins. Teraz korzystam tylko z niego i z atlasu "Ptaki Polski. Kompletna lista 450 stwierdzonych gatunków". A w innych, popularnonaukowych książkach czytam sobie o ptakach już nie w kontekście oznaczania ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo często korzystałam z mojego pierwszego atlasu oraz z poradnika na temat obserwowania ptaków. ;) Też bardzo je lubiłam. Ale oczywiście Collins najlepszy! :D

      Usuń
  5. Od razu widać po Twoich książkach, że ich używasz :).

    Masz super pasję i powinnaś się nią dzielić tutaj obojętnie w jakiej formie :).

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo Ci dziękuję za tę prezentację książek i atlasów :)

    OdpowiedzUsuń
  7. I love to read books, and birds too:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Spore zbiory ksiażek o ptakach. Ja tez bardzo lubię sięgać po atlasy, aby sprawdzić jaki ptak zawitał w naszym ogrodzie. Dzieki temu wiele się nauczyłam.
    Podziwiam Twoja pasję, tak trzymaj nadal!
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Powinnas te rysunki tworzyc do ksiazek czy komiksów, nie wiem gdzie jeszcze:) Ale są tak cudne,ze powinny gdzies być! A co do ksiazek, lubie czytac, ale akurat nie o ptakach. Ptaki wole podziwiać na żywo.:D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń