wtorek, 24 stycznia 2017

Na razie tylko zdjęcia z karmnika...

Naprawdę z utęsknieniem czekam na wiosnę. Już się nie mogę doczekać marca, kiedy zima zacznie się wycofywać. Jakoś nie lubię tej pory roku. Jest chłodno, ponuro, a ja w ogóle nie jeżdżę na ptaki i nie fotografuję. Bardzo mi tego brakuje, ale co poradzić. Zostaje mi czytanie książek i rysowanie. Mój sezon wycieczek ornitologicznych zaczyna się dopiero w marcu, bo wcześniej jest zła pogoda, a ja nie mam czasu na wyprawy na ptaki :(
Ale na razie mam ferie. Nigdzie nie wyjechałam, niestety. Ale za to mam zdjęcia z karmnika. Ktoś powiesił go w parku. Jest zrobiony z butelki. Może mało fotogenicznie, ale ptasi modele to chyba rekompensują. Tłumnie odwiedzają go sikorki i kosy, bo są tam też jabłka.
Co do dokarmiania, to jakby ktoś nie widział, w grudniu napisałam poradnik, jak dokarmiać ptaki (kliknij). Jeśli ktoś chce, to może przeczytać. Warto wiedzieć, jak dokarmiać naszych skrzydlatych przyjaciół, by im nie zaszkodzić.
Samiec sikorki bogatki. Jak odróżnić go od samiczki? Bo czarnym pasku na brzuszku - samiec na bardziej wyraźny i szerszy.

Na pewno nie wolno ptakom podawać solonego lub przyprawionego pokarmu, resztek ze stołu, zepsutego jedzenia, takich rzeczy jak boczek, skwarki, wędzonka itp. oraz nie powinno się dokarmiać ptaków chlebem. 

Tu po prawej samiczka. Na zanikający, czarny krawat.

Jeśli chcemy zaprosić do karmnika danego ptaka, warto zadbać o odpowiednie menu. Inne pożywienie wybiorą miekkojady (np. kos), inne ziarnojady (np. dzwoniec), a inne ptaki owadożerne (takie jak sikorki czy pełzacze).

Tutaj też samiczka. 

Ptakom można podawać owoce, ugotowane warzywa, kaszę lub ryż (ale nie solone czy przyprawione!), nasiona, zboża, orzechy, płatki zbożowe, niesoloną słoninę itp. Więcej informacji najdziecie oczywiście tutaj - Poradnik: jak dokarmiać ptaki zimą?

A tu samiec. Jego krawat jest wyraźny.

Oraz gawrony siedzą na drzewach:
Na co się gapisz?
Ostatnio czytam mnóstwo książek i czasopism o ptakach. I zaczynam sobie tak marzyć o  wiosennych rozlewiskach nad Biebrzą pełnych ptaków... a zwłaszcza, że nigdy tam nie byłam ;) Ale wiosna to chyba moja najukochańsza pora roku! Ale mamy jeszcze styczeń... Chociaż w parku to już słyszałam śpiew bogatki ;) Chyba jej się coś pomyliło.

35 komentarzy:

  1. Teraz zła pogoda? ;) O, jak słoneczko świeci, to można uzyskać naprawdę wspaniałe kadry :). Fajna sesja!

    Ale co do zimy, to ja jednak czekam na nawrót. W te mrozy pojawiają się naprawdę świetne gatunki. A bogatki faktycznie już śpiewają, zresztą jak i pełzacze, dzwońce, potrzeszcze... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, u mnie jest naprawdę zła, ciągle pochmurno i szaro... :/
      W zimę też można wiele zaobserwować, ale ja mam strasznego pecha. Nigdy nie udało mi się zobaczyć nawet jemiołuszki ;)

      Usuń
  2. Fajne foty, a wiosna przyjdzie już w lutym!:) Biebrza, to jak zawsze, dobry pomysł. Polecamy przełom marca i kwietnia (gęsi), a potem koniec kwietnia (całą reszta). W razie potrzeby chętnie podpowiemy, gdzie jechać i kiedy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A więc czekam na tą wiosnę w lutym! ;) Bardzo Panu dziękuję. Wiem, że warto odwiedzić Biały Grąd.

      Usuń
    2. Też już słyszałam takie bardziej wiosenne bogatki ☺ będziemy trzymać za słowo i wiosnę w lutym ☺ mam nadzieję, że nie będzie to wiosna w lutym a potem zima w marcu �� Agata W.

      Usuń
    3. Biały, to bardzo dobre miejsce na pierwszy, biebrzański wypad. Musi być jednak mokro, gdyż w innym przypadku będzie tam pustawo i trzeba będzie szukać dalej w stronę rzeki.

      Usuń
    4. Dziękuję za wskazówki, na pewno się przydadzą! :D Czytałam też o "Długiej Luce" i innych kładkach obok Carskiej Drogi. Wieże widokowe są też chyba w Goniądzu i Osowcu. Właściwie to chyba nad Biebrzą jest mnóstwo miejsc, które warto odwiedzić... :D

      Usuń
  3. Fajne zdjęcia i karmnik, ja także dokarmiam ptaki i kupuję specjalną mieszkankę ziaren w sklepie. Są tam różne ziarenka np. słonecznik, pszenica itp. Gawrony też to jedzą ale daję im na ziemi w pudełku a nie w karmniku bo się nie mieszczą ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, ptaki na pewno chętnie jedzą takie mieszanki :)

      Usuń
  4. Lovely images of both the Great Tit and the Rooks - and congratulations on your home made bird feeder.

    OdpowiedzUsuń
  5. I also do not like the winter. Waiting for the spring...

    OdpowiedzUsuń
  6. Znosze zime jak jest slo ecznie a u mnie ciagle pochurno. Takie karmniki to moda pod katem ekologicznego wykorzystania butelek. Do mnie wrocil mroz. Nie moge sie diczekac przedwiosnia. Buziaki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też ostatnio tylko pochmurno... :( Takie karmniki są bardzo fajne, moim zdaniem świetny pomysł.

      Usuń
  7. Ja w zimę widzę sporo ptaków. No ale tęsknię za wiosną. Nie chce mi się ubierać tych kurtek,czapek,szalików.
    Przepiękne zdjęcia
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja właśnie niewiele ptaków widuję w czasie zimy. Każda pora roku jest dobra na obserwacje, a wiele gatunków u nas zimuje, ale ja mam jakiegoś pecha ;) Więc czekam na wiosnę.

      Usuń
    2. Ja uważam, że wcale nie masz pecha. Zobaczyłaś przecież tyle ptaków!
      Ja w zimę to widzę tylko pospolite gatunki.
      Pozdrawiam i zapraszam do mnie
      juliowek.blogspot.com o książkach

      Usuń
    3. Dzięki :) Chodzi mi o to, że nigdy nawet jemiołuszki nie widziałam ;)
      Pozdrawiam i na pewno zajrzę na Twój blog!

      Usuń
  8. Mi to się nigdy nie udaje zrobić zdjęć ptakom z tak bliska. Jak Ty to robisz? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy karmniku jest to raczej łatwe, wystarczy stanąć niedaleko karmnika i troszkę poczekać, a ptaki przyzwyczają się do człowieka :) Nie zawsze uda mi się podejść blisko ptaków, często muszę fotografować je z daleka, zwłaszcza te bardziej płochliwe, ale wtedy używam większego zoomu w aparacie. :) Niektóre ptaki pozwalają się bliżej podejść, inne nie.

      Usuń
  9. Prześliczne zdjęcia! Bogatki są cudne. Ktoś kto powiesił ten karmnik w parku ma dobre serce. Chwała mu za to! I za to, że ten karmnik uzupełnia:)
    Ja także nie znoszę zimy i czekam z utęsknieniem na wiosnę!
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się cieszę, że ktoś powiesił ten karmnik w parku. :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  10. Utalentowana dziewczyno, zdjecia robisz lesze ode mnie, mimo dzielącej nas różnicy wieku :) A jesli moge zapyatc, na jakim aparacie praujesz? I jak Ci sie udaje fotografować je z takiego bliska?? :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani też robi przepiękne zdjęcia! Każdy fotografuje to, co lubi :)
      Mam aparat Sony Cyber-shot DSC-HX400V. Nie zawsze uda mi się podejść blisko do ptaków, wtedy używam większego zoomu w aparacie. Przy karmniku bardzo łatwo jest obserwować ptaki, bo te szybko przyzwyczajają się do obecności człowieka, nawet jak stanie się w niewielkiej odległości :)

      Usuń
  11. Każda pora roku ma coś w sobie-fakt,że zimą trudniej o ciekawe obserwacje a ptaki tłoczą się zazwyczaj przy karmnikach ale też można czasem coś ciekawego spotkać zwłaszcza gości z północy.Teraz słoneczko już cieplejsze i częściej świeci to warto się wybrac do parku czy lasu.W tym karmniku minus jest taki,że podają tam łuskany słonecznik-jak już to lepiej mieszać z niełuskanym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda :) Może dzisiaj lub jutro wybiorę się do parku.
      Pozdrawiam

      Usuń
  12. Też mi już tęskno do wiosny, do młodych pąków, do ptaków radośnie śpiewających. Na Biebrzą nie byłam, pojadę kiedyś. Świetne te gawrony. Tak sie gapią.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeszcze trzeba poczekać na wiosnę niestety. Teraz ptaszki liczą na naszą pomoc i masz rację, trzeba wiedzieć jak to prawidłowo zrobić. Ja wczoraj i dzisiaj słyszałam śpiew sikorek, może to dobre zwiastuny wiosny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejmy nadzieję, że wiosna przyjdzie jak najszybciej! :)

      Usuń
  14. Piękne zdjęcie Księżyca. Na twoich zdjęciach sikorki tak pięknie wyszły i nawet gawrony. Brawo! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetny pomysł na karmnik z butelki i oczywiście piękne ujęcia z ptaszorkami !!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Wróciłam aby dodać że parka czarnych pięknie pozowała !!

    OdpowiedzUsuń
  17. Dziękuję za odwiedziny.
    Dzięki Tobie nauczę się chociaż trochę rozpoznawać ptaki.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń