czwartek, 9 lutego 2017

Dlaczego dzięcioł nie ma wstrząsu mózgu? - Parę słów o dzięciołach.

Dziś taki krótki artykuł o dzięciołach. Są to bowiem bardzo ciekawe stworzenia. Bębnią całymi dniami w twarde pnie drzew, by znaleźć pożywienie, wykuć dziuplę lub obwieścić konkurentom, że ten skrawek lasu jest już zajęty. Jak to się dzieje, że potem nie boli ich głowa?

W Polsce możemy spotkać 9 gatunków dzięciołów. Różnią się między sobą upierzeniem i wielkością. Mamy dzięcioła czarnego, dzięcioły pstre i... zielonego oraz zielonosiwego ;) Na świecie żyje niemal 200 gatunków dzięciołów. Wszystkie lęgną się w dziuplach, wykutych zazwyczaj samodzielnie. Dzięcioł często w kilka dni potrafi wykuć dziuplę, która spokojnie pomieści kilka młodych. Dziennie może pracować nad nią nawet kilkanaście godzin!
Dzięcioł duży.

Dzięcioły posiadają bardzo sztywne sterówki, które podpierają ptaka, gdy ten kuje. Dodatkowo dzięcioł ma ostre pazury, dzięki którym pewnie trzyma się na pniu drzewa. Dziób dzięcioła i odpowiednio zbudowana czaszka powodują, że ptak nie doznaje wstrząsu mózgu.

Dzięcioł potrafi uderzyć dziobem w drzewo  z prędkością 25 km/h! Mogą temu towarzyszyć przeciążenia równe 1200 g. Dzięcioły posiadają przeciwwstrząsową budowę ciała, dzięki czemu walą w pień 10-20 razy na sekundę. Jak to się dzieje?
Dziób dzięcioła jest ostry i mocny, więc nie pęknie ani się nie zegnie. Specjalna trzecia błona chroni oko dzięcioła, a mózg ptaka szczelnie wypełnia wnętrze czaszki, co ogranicza wstrząsy i drgania. Tułów dzięcioła przyjmuje na siebie wszystkie wstrząsy i pochłania 99% energii. Jedynie jej niewielka ilość trafia do głowy, ale i tak rozprasza się w postaci ciepła. Aby ostudzić mózg, ptak musi robić sobie krótkie przerwy. Czaszka dzięcioła jest grubsza nich innych ptaków, a nozdrza są chronione piórami.

Do znajdowania pożywienia dzięcioły używają też długiego i lepkiego języka. Np. dzięcioł zielony uwielbia mrówki i chętnie szukają ich w mrowiskach.
Samica dzięcioła zielonego.

Ciekawym gatunkiem jest krętogłów. Do niedawna sama myślałam, że jest dzięciołem, ale ostatnio przeczytałam, że jednak nie. Należy jedynie do rodziny dzięciołowatych, ale ostatecznie dzięciołem nie jest, bo nie kuje dziupli i nie bębni. Nie wspina się po pniach drzew jak dzięcioły, wspierając się na ogonie. Zachowuje się jak ptak wróblowy i często siada w poprzek na gałązkach. Za to potrafi udawać... węża. Odstrasza przeciwnika kręcąc głową i sycząc. Dzięki temu właśnie ptak ten zawdzięcza swoją nazwę. Krętogłów posiada także maskujące upierzenie, które idealnie zlewa go z tłem. Uwielbia mrówki, podobnie jak dzięcioł zielony. Posiada niesamowicie długi język. Krętogłowa uważa się za posiadacza najdłuższego języka wśród europejskich ptaków - może go wysunąć na ponad 65 mm poza dziób, od którego jest ok. 5 razy dłuższy!


Wiem, że miało być o ptaku, który wygrał głosowanie, ale nie zrobiłam jeszcze rysunków. Poza tym jestem chora (złapałam zapalenie płuc) :( I nawet urodziny musiałam przeleżeć w łóżku.
Co do informacji to korzystałam z magazynu "Echa Leśne", gdzie znalazłam bardzo ciekawy artykuł o dzięciołach.
Pozdrawiam!

37 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe informacje o dzięciole. Miłe też są Twoje rysunki z komentarzami . Zdrowiej !

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdrówka życzę Bidulko...
    A post ciekawy :) Jutro się w pracy pochwalę wiedzą, bo mam kolegę, który uwielbia las :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne foty zielonego! To płochliwa sztuka, więc tym bardzie gratuluję. PS. Powinnaś więcej rysować:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Rok temu w miejskim parku w marcu było ich pełno i bardzo ładnie pozowały do zdjęć, wcale nie były płochliwe. Szkoda, że pewnego dnia zniknęły :( Rysuję kiedy mogę :)) Może w następnym poście wrzucę jakieś rysunki.

      Usuń
  4. Piękna kolekcja dzięciolich zdjęć, fotek zielonego zazdroszczę. Fajnie się komponuje z jesienną trawą. Natomiast rysunki podziwiam jeszcze bardziej, bo naprawdę masz talent. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Zdjęcia zielonego są stare, z marca, więc to wiosenna trawa :D Zielonych było wtedy pełno w miejskim parku. Bardzo dziękuję :))

      Usuń
  5. Ciekawie napisałas o dzięciołach. To piekne ptaki. Zielony latem chodzi sobie u mnie po ogrodzie. Ale ciężko zrobić mu zdjęcie:) Rysuki i ptasie rozmowy sa świetne!
    Wodniki górą, ja także jestem wodnikiem:) Z okazji urodzin oprócz zdrowia, zycze pomyslności i spełnienia marzeń. A także życzę Ci abyś nigdy nie zapomniała o swojej pasji - patakach!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. U nas na wsi podczas jednego lata po podwórku ciągle skakał młody dzięcioł zielony. Bardzo dziękuję za życzenia! :)

      Usuń
  6. Woodpeckers are among my favourite bird families so I am especially enjoying this post.

    OdpowiedzUsuń
  7. niby człowiek to wszystko wie, ale z TAKIMI rysunkami przeczytałem to z ogromna przyjemnością ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)) Ja sama nie wiedziałam wszystkiego, dopiero przeczytałam o tym artykuł i napisałam post ;)

      Usuń
  8. Na początek wszystkiego najlepszego i dużo zdrowia, oby choróbsko przeszło jak najszybciej:) Na pytanie, czemu dzięcioł nie doznaje wstrząsu mózgu już kiedyś szukałam odpowiedzi, ale Ty opisałaś to zdecydowanie lepiej - bardziej zwięźle, bardziej zrozumiale i ciekawiej. A rysunki jak zawsze świetne:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Szczerze mówiąc nie slyszalam o tych ciekawostkach:) Nigdy sie nad tym nie zastanawialam. Ciekawy wpis.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wonderful photos and interesting information

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy wpis. Lubię dzięcioły. Często jest widuję. Moim ulubionym jest czarny.
    Nigdy nie zastanawiałam się nad tytułowym pytaniem.
    Bardzo chcę Ci podziękować za to, że dodałaś się Marto do obserwatorów na moim blogu. Jest mi szalenie miło.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Julio! Ja bardzo lubię dzięcioły zielone :)
      Nie ma za co, Twój blog jest bardzo ciekawy. Mam nadzieję, że niedługo wstawisz nowy post!
      Pozdrawiam

      Usuń
  12. Świetne wiadomości o dzięciołach.Fotki fajne z tymi ptakami,cudowne.

    OdpowiedzUsuń
  13. Beautiful Woodpeckers, climbing up the tree.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem pod wrażeniem:)Super blog:)Twoje opowieści dały mi sporo nowych informacji:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dziękuję za odwiedziny i miły komentarz :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawy post i rysunki :) Lubię obserwować dzięcioły :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem pod wrażeniem Twojego bloga. Całkowicie zaskoczył mnie dzięcioł zielony. Piękny!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawe informacje o dzięciołach !!Kilka lat temu krętogłów odwiedził mój ogród, wyjadał mrówki ze skalniaka i powiem szczerze był przepiękny !!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. No nie wiedziałam, że krętogłów nie jest dzięciołem! Bardzo to ciekawe co piszesz o ptaszkach i lubię czytać Twoje wpisy :-)
    PS. Życzę zdrówka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to bujda na resorach. Dzięciołem jest, wystarczy sprawdzić na stronie Komisji Faunistycznej.

      Usuń
  20. Widziałam kiedyś dwa zielone dzięcioły, młode dosyć. To było w Bieczu o ile dobrze pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Czy u dzięciołka tego najmniejszego dzięcioła działa to tak samo? On chyba nie kuje w twardych drzewach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co prawda dzięciołek wybiera miękkie drewno bo ma znacznie słabszy dziób od innych dzięciołów, ale też kuje, więc również musi mieć taką "przeciwwstrząsową ochronę". Oczywiście ma krótszy język od np. dzięcioła zielonego.

      Usuń