środa, 9 sierpnia 2017

Droga Mleczna i Gwiazdozbiory

Dziś post trochę na inny temat, bo nie o ptakach, a o nocnym niebie i gwiazdach oraz Drodze Mlecznej, czyli naszej Galaktyce :)

Jak mijają Wam wakacje? Ja pierwszą ich połowę spędziłam na działce, gdzie wiele razy wychodziłam wieczorem, by podziwiać gwiazdy i konstelacje, które tworzą. To jedna z moich ulubionych części wakacji - podziwianie rozgwieżdżonego, bezchmurnego nieba.

Tylko w lato mogę fotografować gwiazdy, bo jestem wtedy na wsi - z dala od świateł miasta, które przyćmiewają słaby blask nocnego nieba. Po 23 robi się zupełnie ciemno - nawet lampy uliczne gasną i bez trudu można zobaczyć Drogę Mleczną rozciągającą się nad naszym podwórkiem.
Dobra, to nie do końca nasze podwórko. ;) Droga Mleczna nad polem kukurydzy - trochę ją widać...

Średnica naszej Galaktyki ma około 100 000 lat świetlnych i zawiera ponad 250 miliardów gwiazd.
Droga Mleczna rozciągająca się z południa na północ około godziny 23. A tu na dole... spadająca gwiazda. Lub samolot. Ale zostańmy przy spadającej gwieździe ;)
Od 23 lipca do 20 sierpnia można podziwiać rój Perseidów, które nadlatują co roku i można je podziwiać w konstelacji Perseusza. Udało mi się zobaczyć parę szybkich, rozmytych smug na niebie, czyli "spadających gwiazd". :) Najwięcej ich spada 12-13 sierpnia.
Na tym zdjęciu widać gwiadozbiory: Perseusz, Kasjopeja, Pegaz, Żyrafa, fragment Małej Niedźwiedzicy, Wielkiej Niedźwiedzic, Cefeusza i Rysia.

Poniżej na zdjęciu połączyłam gwiazdy i wyszły trzy gwiazdozbiory widoczne na północy. Niżej, tuż nad kukurydzą widać jasną gwiazdę - to Kapella.
Prawdziwa zabawa z kropki...
To właśnie widać nad naszym podwórkiem:

Moim zdaniem to niesamowite, że na pierwszy rzut oka nieuporządkowane gwiazdy da się połączyć w wielkie gwiazdozbiory i mapy nieba :)

Łabędź to jeden z najlepiej widocznych gwiazdozbiorów - znajduje się na Drodze Mlecznej.

Tutaj oczywiście widać Wielką Niedźwiedzicę (oraz fragment Smoka).

W gwiazdozbiorze Wolarza znajduje się czwarta pod względem jasności gwiazda na nocnym niebie, czyli Arktur. Jest 27 razy większy od naszego Słońca i odległy od nas o 37 lat świetlnych.


Na koniec Droga Mleczna. Bardzo podkręciłam kolory na tym zdjęciu, ale chciałam, aby było ją wyraźnie widać :)

W piątek jadę nad morze - już się nie mogę doczekać, bo bardzo dawno nie byłam nad Bałtykiem. Nigdy nie wybrałam się na plażę, by obserwować ptaki - teraz wybieramy się do rezerwatów: Beka, Ptasi Raj i Mewia Łacha. Oczywiście jak wrócę to od razu wstawię zdjęcia. Może ktoś jeszcze z Was wie, gdzie jest dobre miejsce na obserwacje ptaków nad Bałtykiem?

27 komentarzy:

  1. dziękuję Ci za ten spacer po niebie - bezcenne! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wieczorem, poza światłami miast, kiedy niebo jest bezchmurne, naprawdę wyraźnie widać gwiazdy. Cieszę się, że mogłam pokazać tutaj choć tyle - ale na żywo to wygląda znacznie lepiej! :)

      Usuń
  2. Świetne zdjęcia, ja się na gwiazdozbiorach nie znam. Też wybieram się nad morze, aczkolwiek dopiero za ponad tydzień. Pozdrawiam :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zbyt dobrze się nie znam - opieram się na "Przewodnik Collinsa. Gwiazdy i Planety". Jest równie pomocny co Collins. Ptaki! ;) Super, w takim razie czekam na Twoją relację o obserwacjach ptaków nad morzem. :)

      Usuń
  3. Podziwiam Cię za taką wnikliwą obserwację nieba i wiedzę o gwiazdach. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre gwiazdozbiory bardzo łatwo wypatrzeć, np. Łabędzia. A o gwiazdach niewiele tak naprawdę wiem - mam "Przewodnik Collinsa. Gwiazdy i Planety" - be niego nie dałabym rady narysować tych gwiazdozbiorów :)

      Usuń
  4. Lubię gapić się w niebo, ale jakoś nigdy nie korciło mnie, żeby wiedzieć, co widzę:) PS. To pierwsze z kukurydzą - bardzo fajne! PS.2. Teraz Bałtyk przeżywa oblężenie, więc z ptakami może być różnie. Poza tym najlepszy czas, to jednak zima:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! A nad Bałtykiem było super pod względem ptaków, niedługo o tym napiszę :)

      Usuń
  5. Świetna zabawa z odnajdywaniem gwiazdozbiorów. Bardzo dobre zdjęcia i "kreskówki" i te z kukurydzą. Nad Bałtykiem polecam w zatoce Gdańskiej Wyspę Sobieszewska z dwoma rezerwatami Ptasi Raj i Mewia Łacha. Nie byłam ale słyszałam dużo dobrego:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Znacznie łatwiej jest odnajdywać gwiazdozbiory na wykonanych zdjęciach niż na niebie ;)

      Usuń
  6. Super zdjęcia udało Ci się zrobić. Nigdy nie umiałam rozpoznać gwiazdozbiorów, oprócz Małej i Dużej Niedźwiedzicy:) Swietnie to nam pokazałaś, dziekuję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Takiego posta się nie spodziewałam u Ciebie - ale zaskoczenie bardzo miłe:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gwiazdy też są bardzo ciekawe, choć nie znam się na nich tak jak na ptakach ;) Cieszę się, e post Ci się podobał!

      Usuń
  8. Jak Beka to niedaleko są jeszcze Mechelińskie Łąki. W zeszłym roku widziałam tam kormorany :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Very interesting post. It is not often we see information on astronomy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tonight should be the best day to see them and we are having cloudy...

    OdpowiedzUsuń
  11. Kładę się do łóżka i patrzę na gwiazdy za każdym razem gdy jest bezchmurnie :) Bardzo lubię :)
    pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne zdjęcia, w Wyśmierzycach gdzie spędzam wakacje też tak widać niebo. Ja niestety nigdy nie umiem odnajdywać gwiazdozbiorów x)
    Podziwiam Ciebie, bo masz tyle ciekawych pasji i nie marnujesz życia. Nie to co ja Cx
    AgadooKtóraOdżyłaPoPółRoku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć! :))
      Dzięki! Nie trzeba znajdować gwiazdozbiorów, wystarczy po prostu popatrzeć na rozgwieżdżone niebo - i tak jest piękne!

      Usuń
  13. wow super pokazane mapy na niebie:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przepiękny wpis. Cudne zdjęcia. Muszę w końcu kiedyś sfotografować gwiazdy! ☺

    OdpowiedzUsuń
  15. O rany toż to nieziemski widok!!! Jakim aparatem zrobiłaś takie zdjęcia Marto? Mnie się nie udało. Też oglądałam Perseidy w tym roku.

    OdpowiedzUsuń